-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50472 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به كلام علامه طباطبايي كه قرآن يك معجزه علمي است، آيا مي توان دليل عقلي و علمي آن را پيدا كرد؟
معجزه محال عقلي نيست و عقل تحقق آن را به شرط وجود شرايط لازم محال ندانسته و مانند جمع متناقضين تلقي نمي كند. معجزه معمولاً براي اثبات نبوت است، نه براي اثبات وجود خدا. البته در الهيات غرب براي اثبات وجود خدا نيز از آن استفاده مي شود ولي اين مسأله توسط متفكرين آنها مورد نقد و رد قرار گرفته است. ولي حكماي اسلامي با تيزبيني دقيق از اول معجزه را براي اثبات وجود خدا به كار نبرده و به اشكالات نهفته در اين مسأله تفطن داشته اند. اما اين كه معجزه دقيقاً چگونه انجام مي گيرد براي ما روشن نيست. علامه طباطبايي تبييني در باب معجزه ارائه نموده اند كه بيشتر متكي به نوعي درهم رفتگي و كوتاه شدن زمان استوار است، به عنوان مثال چوب در طول زمان مي تواند كود شده و به خاك برگشت كند واز اين طريق در گياه سريان يافته و سپس با تغذيه به بدن مار منتقل گردد و در نهايت منشأ حيوان جديدي گردد. اين سير تحولي تدريجي كه ساليان دراز طول مي كشد، در مدت زمان كوتاهي ميتواند تحقق يابد، چنان كه عصاي حضرت موسي تبديل به مار مي گردد و... به هر حال ما اين مقدار دانش و آگاهي داريم كه اصل معجزه واقع مي شود، اما از چگونگي آن كاملاً با خبر نيستيم. انديشه و تفكر و تعقل در آيات الهي - چه آيات قران كريم و چه معجزاتي كه واقع شده است مطلب خوبي است بلكه خود قرآن ما را دعوت به تفكر و تعقل و انديشه در آيات الهي نموده است كه از جمله آنها معجزه مي باشد. حال مي توانيم از خود بپرسيم كه چه ارتباطي بين بعضي از بدن گاو و انسان مرده وجود داشت، همان طور كه مي توانيم بپرسيم چه ارتباطي بين عصا و سنگ وجود داشته است (در خطاب به موسي كه گفته شد: {A{/Bاِضْرِبْ بِعَصاكَ اَلْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اِثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً{w7-14w}{I2:60I}/}A}) به علاوه در ادامه آيه شريفه، استفاده كلي از اين حادثه مي شود {A{/Bكَذلِكَ يُحْيِ اَللَّهُ اَلْمَوْتي وَ يُرِيكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ {w4-12w}{I2:73I}/}A}. شايد بتوان بعضي مطالب را از آيه شريفه استفاده كرد؛ مثلاً همان گونه كه آن كشته به اين سادگي و راحتي زنده شد، مردگان نيز به همين سادگي و راحتي زنده مي شوند و به صحنه قيامت مي آيند و نيز همان طور كه در اين حادثه قاتل و مجرم رسوا گرديد، شخص گناهكار و قاتل نيز در همين دنيا رسوا شده و دستگير گردد و اگر در اين دنيا رسوا نگشت و به جزاي عمل خود نرسيد، در آخرت حتماً مجازات خواهد شد. هم چنين همان طور كه در اين واقعه انسان مرده و بي جان به سخن درآمد، در آخرت نيز موجودات بي جان نيز به سخن درآمده و گزارش خواهند داد و يا شكايت خواهند نمود و حتي پوست بدن انسان نيز گواهي خواهد داد و سنگ و خاك از دست گناهان انسان شكايت خواهند كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.